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#メルセ・ロドリゴ・ガルシア

冬編 Lecture

メルセ・ロドリゴ・ガルシア

「This Is What We Know 私たちの知っていること」

 

 

開催日:2019年2月13日

会場: 三種町 松庵寺

 

 

建築家・建築理論家のメルセ・ロドリゴ・ガルシア氏は、「The AA Visiting School UNSCALE Sahara」で、地理的に曖昧なエリアである西サハラ砂漠を対象地とする重要な研究に取り組んでいる。ガルシア氏は、研究の中からあがった「desertification(砂漠化)」「orientation(相対性、方向感覚や順序)」「indivision(非分割性、連続性)」という3つのキーワードを掲げ、歴史の地理的境界によって隠れていた「地図に載らない地図」を持つ部族の、複雑な歴史を紐解く必要性についてレクチャーを行った。

 

 

 

ガルシア氏が始めに見せたのは、西サハラ砂漠で暮らす部族が所有する土地の権利書。書面には地理的情報が一切記載されていない。その土地を耕した人々が誰と、どこで、どのように関わったかなどの記述のみで土地が定義されており、「知識がすなわち歴史であり、知識の活用が部族の法そのものとして適用されている」という事例を紹介した。

 

アフリカの地図上にある国境線は、植民地化により区切られたもので、ここから人々の営みは読み取れない。初期の歴史家・地理学者による旅行記録が古代史編さんの手がかりとなっていたが、サハラの原住部族は遊牧民なので、地理的な有史の情報にも長年出てこなかった。彼らの社会的行動を初めて明らかにしたフランス人歴史家のガブリエル・カンプスは「彼らの技術や知恵は、非常に洗練されているからこそ、幾度となく他国から支配されながらも、このままの姿で生き延びることができたのだろう」と指摘した。

 

それ以前、フランスが西サハラの保護領を強要した193040年代、フランス人は初めてこの地域に居住する部族・ベルベル人の未知なる歴史と政治制度について理解する必要に迫られた。研究者たちが彼らと暮らしを共にし、口述によって収集した情報やインタビューがのちに記録としてまとめられた。「サハラニアン・スタディー」という学術は、当時の修養によってすでに領域複合の形式で現れていた。

 

2つの歴史構造のギャップは、長年のあいだ、モロッコ政府といわゆる「西サハラ」地域で自治権の獲得を求める遊牧民たちとの境界線上で抱えるポスト植民地問題のパラドックスを示している。

このパラドックスは、地理的スケールのフィルターを通さずに土地の占有について注視する必要性や、「砂漠化、あるいは方向付けという概念において、非地理的なもの、あるいは歴史研究では区切ることができない連続性」があるため、分割は認められないという課題が出てきたことを示唆している。

ガルシア氏は「歴史は必ずしもアーカイブが目的であるとは限らない。社会的組織による具体的な必要性に応じて、地域上に現れる歴史もあるということを認識して欲しい」と受講生に伝えた。

 

 

 

Winter Program  Lecture                

Merce Rodrigo García 

“This Is What We Know”

 

Date:  February 13, 2019

Place:  Shoan-ji Temple, Mitane-cho

 

An architect / theorist, Merce Rodrigo García is working on a critical research within the ambiguous geographical area known as the Saharan West. Her AA Visiting School UNSCALE Sahara is connected to that.  Raising three key words for the present workshop “desertification” (turning into / becoming a / desert), “orientation” (relativity, sense of direction and order, of where next), and “indivision” (continuity), she lectured on the necessity of unravelling the complex history of the tribe hidden by historical geographical divisions …previously undrawn on the map, the tribe with “the map undrawn on the map”  

 

She firstly showed the title of deed of land owned by the tribe who lives in the West Sahara Desert. The document had no geographical information of land at all; it has been defined by the description of the history of the people who worked the land; and who, where and how they were involved; and she introduced the case that “knowledge is that history, and the use of knowledge becomes the tribal law itself” 

 

Borders on the map of Africa are separated by colonization, and we cannot understand the activities of people with this.  The travel logs by early historians and geographers are being as clues to the making of the ancient history. However, since Saharan native tribes are nomads, they have not been shown in the geographical and historical information for many years. Gabriel Camps, a French historian, who first unveiled their social behaviour, pointed out “Their skills and wisdom were so sophisticated that they have been able to survive through many foreign dominations as they were.”   

 

Before then, when France imposed its protectorate in the Saharan West, during the 1930s and 1940s, it became a necessity to understand the unknown history and political systems of the Berber tribes inhabiting the area.

They had to use oral systems of enquiry. The interviews of the researchers who lived with them and collected later were put together, and in this way, the discipline called “Saharan Study” emerged already back then as transdisciplinary system. 

 

the gap between the two historical systems shows the paradoxical nature of a long standing / post-colonial territorial conflict across the line between the Moroccan state and the so-called “Western Sahara,” concerning, the acquisition of autonomy by the nomads.

This paradox suggests the need to look at land occupation without the filter of geographical scale, the topic related to “Indivision, or continuity which cannot be divided under the non-geographical, yet historiographical, notions of “desertification or orientation”, which do not admit division, was raised. Merce said “history is not necessarily for the purpose of archive. There is a kind of history that appears locally in response to concrete needs of social organisation”.